בין ריו לברלין

[av_button label=’להרשמה לסיורים לחצו כאן’ link=’page,337′ link_target=’_blank’ size=’large’ position=’right’ icon_select=’yes’ icon=’ue82b’ font=’entypo-fontello’ color=’custom’ custom_bg=’#d67aa9′ custom_font=’#ffffff’]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

פתיחת המשחקים האולימפיים בריו מחזירה אותנו 80 שנה אחורה, לשנת 1936, כשהעולם אפשר לגרמניה הנאצית לארח בברלין את המשחקים האולימפיים.

ברלין אירחה את האולימפיאדה המפוארת ביותר שהעולם ידע עד אז – וגם השנויה ביותר במחלוקת. כלפי חוץ הגרמנים הציגו לעולם את כפר אולימפי עצום בגודלו בפאתי ברלין, שכלל מגורים מודרניים לאתלטים, חדר אוכל, אגם, מגרשי אימונים, אולמות כנסים, בריכת שחייה ואפילו סאונה פינית. כלפי פנים, גרמניה הנאצית של שנות השלושים רמסה זכויות אדם והתעמרה ביהודים ומיעוטים נוספים.

הבריכה שנבנתה בכפר האולימפי

הבריכה שנבנתה בכפר האולימפי

טקס הפתיחה הונצח בסרט “אולימפיה” על ידי הבמאית לני ריפנשטאל, מי שלימים הייתה מזוהה כבמאית הבית של היטלר והמפלגה הנאצית. הגרמנים למעשה ניצלו את אור הזרקורים שהופנה לברלין כדי להאדיר את עצמם בעיניהם ובעיני העולם.

בסופו של דבר, 80 שנה אחר כך, העולם זוכר מהאולימפיאדה הזאת בעיקר את ג’סי אוונס, האצן האמריקאי השחור שזכה במדליית זהב והעלה את חמתו של היטלר. כיום, הרחוב שמוביל לאותו אצטדיון אולימפי שבו התרחשה ההיסטוריה, נקרא על שמו של ג’סי אוונס.

שדרת ג'סי אוונס שכיום מובילה לאצטדיון האולימפי בברלין

שדרת ג’סי אוונס שכיום מובילה לאצטדיון האולימפי בברלין

והכפר האולימפי? הוא נשכח מלב. לאחר האולימפיאדה הוא הפך להיות בסיס צבאי עבור חיל השריון הגרמני. כשהסובייטים כבשו את גרמניה, הם הפכו אותו למחנה של הצבא האדום על אדמת גרמניה. אלפי חיילים רוסים חיו שם עם משפחותיהם, עד שנאלצו לעזוב בתחילת שנות התשעים.

שריד מבניין מגורים שבנו הסובייטים

שריד מבניין מגורים שבנו הסובייטים

כיום הוא עומד שומם, מוזנח. מספר בתים בכפר, ביניהם הבית שבו התגורר ג’סי אוונס, שוחזרו ונפתחו למבקרים. שאר הבניינים נהרסו במרוצת השנים, מהזנחה והשחתה. הגרמנים לא ממהרים לשחזר מקומות שמזוהים עם התקופה הנאצית.

אולם ההתעמלות, המתקנים מתפוררים לאיטם

אולם ההתעמלות, המתקנים מתפוררים לאיטם

36 שנה לאחר אותם משחקים אולימפיים בברלין, אירחה גרמניה עוד אולימפיאדה – הפעם במינכן. גם היא, כמו זה של שנת 1936 בברלין, הסתיימה בטרגדיה.
[/av_textblock]