טיול של אחר הצהריים

מה אפשר לעשות באחר צהריים סתווי בברלין? הנה רעיון לטיול. מתחילים ברובע ניקולאי הסמוך לאלכסנדרפלאץ, הרובע העתיק ביותר של ברלין. מדובר בשכונה קטנה, המורכבת ממבוך של סמטאות צרים ושילוב של בתים מודרנים ועתיקים. במרכזה נמצאת כנסיית ניקולאי בעלת הצריח הכפול.

לפעמים גם מגלים ברחובות הקטנים הפתעות. כמו פה למשל – ספרייה שהיא ארכיון לקורבנות הסטליניזם:

IMG_0320

לאחר מכן אפשר לחצות את רחוב לייפציג. זהו הרחוב הראשי שתוחם את השכונה ממזרח. מעבר לכביש נמצא בניין מעניין. בעבר זוהי היתה המטבעה, המקום שבו פרוסיה ייצרה את מטבעות הזהב שלה. כיום יש שם, איך לא, מוזיאון. אנחנו נתקלנו בתערוכה של הרונימוס בוש, אמן הולנדי מהמאה ה-15.

IMG_0260

אז מה יש בתערוכה? נושא האמנות של בוש מאוד אקטואלי גם בימינו – החטא והליקויים במוסר האדם. עבודותיו תוקפות את המתבונן בדימויים מורכבים ובסמלים מקוריים. יש האומרים כי עבודותיו היו ההשראה לסוריאליזם של המאה ה-20.

עבודתו המפורסמת ביותר של בוש נקראת “גן התעונוגות הארציים”. זהו טריפטיכון (3 לוחות עץ המחוברים זה לזה ומספרים סיפור), עליו מצוירים אדם וחווה עם חיות פרי דמיונו של בוש. לבסוף מוצג גם הגיהינום. בברלין החליטו להציג את עבודותיו כסרטונים המקורנים במטבעה הישנה, בחדר חשוך, מלווה במוזיקה חרישית מפחידה. ככה הגרמנים רואים את נפשו של האדם:

בחדרים צדדים מוקרנים על קירות הבטון החשופים שבעת החטאים. אלו החטאים החמורים ביותר בנצרות, שהעונש עליהם הוא מות הנפש: גרגרנות, חמדנות, כעס, עצלות, גאווה, קנאה ותאוות בשר. כן, כולנו ראינו את הסרט עם בראד פיט ומורגן פרימן.