הווילה היהודית הנחבאת

IMG_1029

השכונות וילמרסדורף ושרלוטנבורג נקראות על ידי הברלינאים “האחיות היפות של מערב ברלין”. בשנת 2001 האחיות התאחדו לכדי מחוז אחד. אחד המקומות היפים והנסתרים באזור זה הוא וילה אופנהיימר. היא נבנתה בשנת 1881 על ידי זוג יהודי מרתק בשם אוטו ומרגרט אופנהיימר, בסגנון נאו רנסנס המחקה את וילות הרנסנס של ונציה.

מרגרט הגיעה ממשפחה מיוחסת – היא היתה הנינה של משה מנדלסון. אוטו היה יהודי מומר, נצר למשפחה עשירה כקורח, ומשפטן מפורסם בזכות עצמו. הם נמנו על החברה הגבוהה של ברלין, והשתמשו בוילה כמעון הקיץ שלהם ואף קראו לה “וילה זורגן פריי” – וילה נטולת דאגות. הזוג אופנהיימר למעשה אימץ ו”גירמן” את השם של מעון הקיץ של מלכי פרוסיה, הלא הוא ארמון “סאנסוסי” – ללא דאגות בצרפתית.

בשנת 1911 יורשיי הזוג מכרו את הווילה לעיריית ברלין. בשנת 2001 העירייה החליטה להפוך את הווילה למוזיאון המספר את ההיסטוריה של השכונות וילמרדסדורף ושרלוטנבורג (ולהכריז על המקום כבניין לשימור). התערוכה עצמה נקראת Western, והיא כוללת תמונות ממערב ברלין ממאה השנים האחרונות. כמו כן, במקום נמצא אוסף אמנות עכשווית מהמאה ה-20, בעיקר פסלים וציורים המייצגים את האוונגרד הגרמני. וכמובן, כמו בכל מקום בברלין, גם שם ניתן למצוא תמונות של מקס ליברמן.

בגב הווילה נמצאת כניסה אוונגלית מהמאה ה-18 (היתה שם לפני הווילה) בסגנון בארוקי. היא נבנתה על ידי האדריכל הגרמני מרטין-היינריך בוהמה, תלמידו של שלוטר, וקרויה על שם לואיזה, אשתו של המלך הפרוסי פרידריך וילהלם השלישי. היא נהרסה בהפצצות במלחמת העולם השניה ושוחזרה בשנת 1950.

IMG_1033