הגלריה על שם ג’ימס סימון באי המוזאונים

בימים אלו נחנכה גלריית ג’ימס סימון באי המוזאונים. היא שוכנת בין המוזאון הישן לחדש ומהווה כניסה רשמית לאוסף האמנות האדיר באי.
כניסה למתחם נועדה לכ4 מיליון מבקרים כל שנה באי.

בנוסף לתפקידה כפתח לאוצרות האי , מציעה הגלריה , אודיטוריום, ספריה,חנות ספרים מסעדה וכמובן תערוכות מתחלפות.

האדריכל האנגלי דיוויד צ’פרפילד האחראי גם לעיצובו ותכנונו של המוזאון החדש כשהמוטו המנחה אותו הוא-‘ אדריכלות עכשוית עם שימור ואמנות’ נתן לגלריה נופך מודרני נקי המתכתב עם מוטיבים קלאסים של מבני המוזאונים הסמוכים לו . אור יום הנשפך על גרם מדרגות ענק ושדרת עמודים מעניקים לחלל תחושת פתיחות ואוריריות.
1200 ערימות בטון נטמנו בעומק 40 מטר לתוך האדמה הבוצתית של אי המוזאונים. אפילו עבור האדריכל המנוסה דייוויד צ’יפרפילד, הבנייה הייתה אתגר.

לגלריה ניתן השם ”הטייילת הארכאולוגית של אי המוזאונים” שכבר היום ניתן להכנס דרכה למוזאון החדש וכן למוזאון פרגמון דרך הקומה העליונה.
הגלריה קרויה על שמו של איש העסקים ופטרון האמנות מהחשובים ביותר בברלין ובגרמניה ,בנוסף להיותו פטרון היה פילנטרופ ופטריוט גרמני ממוצא יהודי. בשנת 1885 העניק ‘גימס סימון’ לראשונה לאוסף המוזאונים של ברלין מתנה , יצירת אמנות של האמן Francesco di Vannuccio משנת 1930.

במקביל מתידד ‘גימס סימון’ עם וילהלם בודה, המנהל של אוסף הפסלים באי ,ידידות שתרמה מאוד לאוסף ואופי האמנות באי. בודה המליץ לסימון אלו עבודות אמנות כדאי לו לרכוש. בשנת 1904הוא מוריש את אוסף הרנסאנס היקר שלו, המונה כ -450 יצירות, למוזיאוני ברלין. ובשנת 1914 הוא תורם 350 עבודות אמנות נוספות לאי. בנוסף לאמנות, שאותה ראה שינוי מבורך מעבודתו כאיש עסקים ושעבורו הוציא כעשרה אחוזים מהכנסתו השנתית, הוא השקיע את כספו בעיקר בפרויקטים חברתיים. 

סימון אב לשלושה, בתו האחרונה, מארי לואיס, נולדה בשנת 1886 עם מוגבלות נפשית ונפטרה בשנת 1900. “14 שנות החיים עם הבת הנכה קשה כנראה השפיעו על סיימון”, כותב הביוגרף של סיימון. מתס. “למוטיבציה של מעורבותו החברתית האינטנסיבית בילדים חולים (…) יש לחפש כאן אחת הסיבות.”
למזלו הוא מת כמה שנים לפני עליית הרייך השלישי לשלטון שתחת שלטונם נמחק שמו מכל האוצרות אותם תרם ונרשם במקומם ‘תורם לא ידוע’.

הקמת הקבינט מחדש במוזיאון בודה ושמות גלריית ג’יימס סימון הם מחווה לפטרון החשוב ביותר של ברלין. יחד עם זאת, הכבוד מהווה גם את ההערכה בה המוזיאונים מראים את פטרוניהם הרבים האחרים, בעיקר ממוצא יהודי. ללא תמיכתם הרבה קירות וויטרינות המוזאונים היו ריקים – וברלין הייתה ענייה יותר מכל אוצרות אמנות רבים.

** ביקור בגלרה החדשה משולב במסגרת סיור “אי של תרבות ואומנות” שאנו מקיימים לקבוצות במתחם אי המוזאונים.