פנינת תרבות במעמקי היער

בדרום מערב ברלין נמצא יער ענק בשם גרונוולד. בתרגום לעברית: היער הירוק. כשמו כן הוא. במעמקי היער נסתרים שתי פנינות תרבות מעניינות. האחת היא מוזיאון קטן בשם ברוקה, גשר בעברית.

b2 brucke

זהו המקום לאוהבי אקספרסיוניזם גרמני. הוא נפתח בשנת 1967, משום שרבים מהאקספרסיוניסטים הגרמנים חיו או עבדו בברלין בתקופה זו. הכוכבים על התערוכה הקבועה הם קרל-שמידט רוטלוף ואריך הקל.

השם עצמו, הגשר, נקרא על שם קבוצת אקספרסיוניסטים גרמנים מדרזדן שפעלה בין השנים 1905-1913. החברים בקבוצה היו רוטלוף והקל בעצמם, ביחד עם פריץ בלייל, ארנסט-לודוויג קורטנר, אמיל נולדה ומקס פכשטיין. הם הכירו דווקא בבית הספר לאדריכלות, ומהר מאוד זנחו את החוקים הנוקשים של העולם האקדמי, ועברו להתמקד בציור. הם חיו בקומונה, והיו מושא ללעג מאת האליטה אמנותית הגרמנית של אותה התקופה.

נושאי הציור שלהם היו תמיד מראות הרחוב בו הם גרו והדמויות שבו. הסגנון שלהם היה הפוך מהסגנון הקלאסי המקובל באותה תקופה, במעין תגובת נגד לאותם אליטיסטים שבזו להם. הציורים שלהם כללו צבעים חזקים ולא ריאליסטים, דיס הרמוניה, קווים עקומים ומקוטעים, תפיסת חלל שטוחה ומעוותת, פרופורציות לא הגיוניות ומשחקי אור וצל לא עקביים.

חברי הקומונה היו בעלי אידיאולוגיה שכללה רעיונות חברתיים ואמנותיים אנטי בורגנים. הם הרבו לתאר דווקא את חייהם של בני מעמד הפועלים.

לא הרחק משם, מעט עמוק יותר במעבה היער, מסתתרת פנינת תרבות נוספת. זהו בניין גדול מימדים, עם דלת כניסה חסרת פרופורציות, מפחידה בגודלה.

IMG_0507

זהו בעצם הסטודיו לשעבר של ארנו ברקר, ארכיטקט ופסל גרמני שהיה מזוהה עם המפלגה הנאצית. הנאצים עצמם אהבו את ברקר, שלדעתם היטב לבטא לצייר ולפסל את “האמנות הגרמנית”, שהיתה ההפך הגמור מה”אמנות המנוונת” שאותה החרימו. ברקר הצטרף בשנת 1937 באופן רשמי למפלגה הנאצית, ומונה על ידי היטלר לפסל הרשמי של גרמניה. הוא קיבל מימון רב ועוזרים, ופסליו נועדו לעטר את המבנים המגלומנים של אלברט שפאר. לאחר המלחמה נהרסו רוב פסליו על ידי בעלות הברית. בסטודיו לשעבר מוצגות החל משנת 2004 תערוכות אמנות בנות זמננו.

את עינינו תפס פסל אחד, הנקרא “היהודי המוכה”. הפסל הוא תאו בלדן, והוא מביע בפסל את הסבל שחווה העם היהודי. כשמתבוננים בו מקרוב, ממש מרגישים את תחושות הכאב – זהו אקספרסיוניזם במיטבו. בלדן עצמו ברח מגרמניה הנאצית לאנגליה, ולאחר המלחמה חזר לארצו להתגורר במזרח ברלין.

IMG_0504