חנוכריסמס שמח

hanukkah-christmas

חנוכריסמס שמח לכולם. השנה יחלו חנוכה וחג המולד באותו היום. ברחבי ברלין מוצבות, כמדי שנה, חנוכיות ענק לצד עצי אשוח (ענקיים יותר). בין שני החגים הסמוכים והשונים האלה יש הרבה במשותף, יותר מכפי הנראה לעין.

קודם כל, למקרה שלא ידעתם – גם הנוצרים מדליקים חנוכיות בחג המולד. כן, גם את זה הם גנבו מאיתנו (או שאולי אנחנו גנבנו ממישהו אחר? על זה בהמשך). החנוכיות הנוצריות נרות קצת אחרת, אבל קשה להתעלם מהדמיון.

1348287-lichterbogenhd-large

בכריסמס הילדים מקבלים מתנות, בחנוכה מקובל לתת כסף לילדים – בכל מקרה כדאי להיות ילד בתקופה הזאת של השנה.

יש חוקרים שטוענים שחנוכה (וכמובן גם כריסמס שבא בעקבותיו) הוא בכלל חג שמקורו בפגאנים, והסיפור של המכבים “הולבש” עליו מאוחר יותר. הוא מסמל את התקופה החשוכה ביותר בשנה, זאת שצריך להדליק אור כדי להתגבר עליה. וראו זה פלא – אחרי חנוכה/כריסמס הימים מתארכים שוב, והעולם הופך בכל יום למקום קצת יותר מואר. ואם תהיתם למה בעצם הנוצרים מכניסים עץ לסלון בחורף – גם פה, כצפוי, מדובר במנהג שמקורו פגאני.

אה, ודבר אחרון – שאלתם את עצמכם פעם מדוע אוכלים סופגניות בחנוכה? ולא, זה לא בגלל השמן. הרי עם שמן אפשר להכין המון דברים. סופגניה נקראת בגרמנית “ברלינר”. זה מאפה שהיה טיפוסי לברלין, והגרמנים נהגו לאכול אותו בימים שבין חג המולד לשנה האזרחית החדשה. כן, בדיוק בימים שבהם נופל חנוכה (מדי פעם. לוח השנה העברי מורכב יותר מהנוצרי). מה שכן, הסופגניה שלנו טעימה הרבה יותר.

ויש גם בונוס נוסטלגי: אנחנו, למקרה שתהיתם, בכלל חוגגים את פסטיבוס: