סילבסטר בשער

brandenburger-tor-berlin-silvester-1

הספירה לאחור החלה. השנה האזרחית החדשה בפתח, וברלין מתכוננת. את הביטוי סילבסטר, אגב, לקחנו מגרמנית: כך קוראים המקומיים לערב השנה החדשה. לא שמישהו היום יודע או זוכר מי היה סילבסטר.

כמידי שנה, בברלין יקבלו את השנה החדשה במסיבת ענק בשער ברנדנבורג. לפרטים ניתן להיכנס ללינק הזה. כמידי שנה, כנראה שגם השנה ערב הסילבסטר יההי גשום וקר, וכמידי שנה, זה לא יפריע כהוא זה לכמיליון החוגגים הצפויים להגיע לאזור שער ברנדנבורג.

אגב סילבסטר – הגרמנים אמנם מאופקים, אבל ב-31.12 הם נותנים לרגשות להשתחרר. הזיקוקים שיורים לאוויר בסוף השנה אמורים לגרש את הרוחות הרעות והמזל הרע של השנה החולפת, ולגרום לשנה החדשה להתחיל ברגל ימין. הברלינאים מגזימים לעיתים, וגורמים לברלין להיראות כמו שדה קרב אפוף עשן וקולות נפץ. לחבר’ה שהיו בגולני צפויים פלאשבקים.

ועוד פרט טריוויה קטן – בליל הסילבסטר הגרמנים מברכים אחד את השני בביטוי “גוטן רוטש”, כלומר, החלקה טובה. מה קשור החלקה? יש כאלו שאומרים שהמעבר, ההחלקה לשנה החדשה תהיה טובה. ויש כאלו שטוענים שגם את זה הם גנבו לנו – זה שיבוש של הביטוי היידשאי “גוטן ראש”, ראש טוב (שנהיה לראש ולא לזנב), מה שנהוג לומר אצלנו בתחילת השנה היהודית.

ויש גם בונוס: הסילבסטר היחידי שאנחנו באמת אוהבים