קיר הזיכרון

IMG_0936

בצפון ברלין נמצאת אנדרטה ענקית במימדיה, אך עם זאת כמעט ולא מוכרת לציבור הרחב. זוהי אנדרטה לזכר 13,000 חיילים סובייטים שנפלו בקרב על ברלין (מתוך 80,000 בסך הכל).

הקרב על ברלין היה קשה ועקוב מדם. הצבא האדום ספג אבידות רבות. לאחר הנצחון על הנאצים, הסובייטים מצאו שטח בצפון ברלין, בשכונת פנקו, ששימש במהלך המלחמה כמחנה אסירים. הם פירקו את המחנה והפכו את המקום לבית קברות המוני, שם קברו 13,000 מחלליהם. מספר שנים לאחר מכן, הם הקימו על שטח בית הקברות אנדרטת ענק, לזכר כל אותם הרוגים, המשתרעת על שטח של 30,000 מ”ר.

IMG_0943

בקצה השטח עומד אובליסק עצום בגובה של 33 מטרים, ומתחתיו, איך לא, אמא רוסיה המבכה את גורל ילדיה. שמות הנופלים רשומים על הקירות מסביב. מכל פינה זועקות כתובות כמו “כאן קבורים גיבורי הצבא האדום ששיחררו את המולדת”. האנדרטה הזאת לא לבד – היא מצטרפת לשתי אנדרטאות דומות בברלין, אחת בפארק טרפטו ואחת ברחוב 17 ביוני (לא רחוק משער ברנדנבורג), ולעוד עשרות אנדרטאות שהוקמו לאחר המלחמה ברחבי מזרח גרמניה.

IMG_0942

הרעיון שעמד בבסיס המחשבה הסובייטית היה פשוט. אנחנו נראה לגרמנים שלא כבשנו אותם, אלא שיחררנו אותם. הצלנו את הגרמנים מעולו של היטלר, ושיחררנו להם את המולדת. בעצם, עשינו להם טובה, ועליהם להכיר לנו תודה על כך. בהתאמה, כמובן, הוחלפו גם תכניות הלימוד בבתי הספר, שונו שמות רחובות וכיו”ב. התכנית עבדה – מזרח גרמניה נשארה נאמנה לברית המועצות עד יומה האחרון.

בוידאו ניתן לתפוש את גודלו של המקום: